Jobb,  Min vardag

Den nya kontorstiden.

Jag vill tipsa om en bra krönika, skriven av den digitala strategen Johanna Lindskog Lindell, som publicerades i Resumé tidigare i år. Krönikan hittar ni här.

Texten handlar om hur den för tjänstemän klassiska kontorstiden 8-17 blivit uråldrig i den nya tidens digitala arbete. Visst finns det många arbeten där en klassisk 40-timmarsvecka, där man är på kontoret mellan 08:00 och 17:00 och sedan kan släppa jobbet när man går hem, fungerar alldeles utmärkt. Men för oss som arbetar digitalt, i synnerhet inom media, journalistik, PR och kommunikation, ser det annorlunda ut. För oss handlar arbetet om att möta kunder/läsare/användare när de faktiskt är aktiva. Och det är givetvis mellan 8 och 17, men det är även en bra bit efter den så kallade kontorstiden.

Dessutom har alla jag känner som arbetar inom min bransch en helt annan inställning till ledig tid. Många av mina kollegor är mycket måna om att hänga med i sociala medier och nyhetsflöden för att känna sig trygga i vad de ska leverera på jobbet nästa dag. Det är till och med så att många är redo att slänga ur sig en artikel eller blogginlägg på springande fot, bara för att hålla sig involverade i debatt eller diskussion. För att inte prata om de personliga profileringar på sociala medier som faktiskt stärker varumärkena de jobbar på. Räknar man in dem så är mina kollegor, inklusive jag själv, aldrig lediga.

Missförstå mig rätt, jag klagar inte på min arbetssituation. Jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt! Jag känner mig otroligt lycklig över att ha en plattform där jag kan klämma ur mig en nyhetstext efter att ha gjort en intervju med en NHL-spelare mitt i natten, eller publicera ett instagramfoto på Hockeysveriges konto, sent en tisdagkväll, som jag vet kommer få bra snurr. Därför är det så viktigt med arbetsgivare som förstår att kreativitet, engagemang och arbetsglädje inte har något schema. Sedan är det klart att man ska arbeta sin kontrakterade tid, men om jag känner folk i denna branschen rätt så handlar det mer om att man måste tvinga sin anställda att vara lediga. Alla är ständigt påkopplade.

Min arbetsgivare har förstått detta, vilket känns fantastiskt skönt. Och jag hoppas att även nästa företag eller uppdragsgivare jag jobbar med kommer att ha samma insikt. Det är då jag kommer kunna leverera som bäst.

Detta är inlägg 81 av 100 i projektet #blogg100 skapat av Bisonblog

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *