Digitalt innehåll,  Jobb,  Sociala medier

Vad jag pratar om när jag pratar om content

Det är så sjukt luddigt det där ordet. Content. Jag menar, översättningen är tydlig. Innehåll. Men användandet är otroligt luddigt. Ändå är det ett av de ord jag under de senaste åren kommit att använda nästan löjligt mycket i min vardag, som för det mesta cirkulerar kring sport och media.

För mig innebär content en massa saker. Det är självklart content att skriva eller filma intressanta historier för att sedan distribuera dem i valfri kanal. Det kan också vara content att lägga ut påminnelser, meddelanden eller andra små ”puffar” för att göra en mottagare uppmärksam på ett budskap. Men för mig är det roligast att göra content av någonting som med blotta ögat eller vid en första tanke inte alls är något som anses som innehåll. Lyckas man med detta kan man spara dyra marknadsföringspengar på annonser, irriterande popup-reklamer och intetsägande banners.

Men hur fasen lyckas man med det då?

Här nedan listar jag ett antal element som jag tycker fungerar bra när det kommer till att marknadsföra sitt eget varumärke inom sportens värld, främst på sociala medier. Och med ”funkar bra” menar jag att inläggen skapar engagemang, når en hög räckvidd och ger en någorlunda tydlig uppgång av följare och fans.

– Bakom kulisserna

Om det är någonting fans, sportälskare eller nyfikna följare tycker om är det när man får följa med sina favoritlag eller favoritprofiler i vardagen. Och helst inte bara på ett ispass en fotbollsträning eller inför en match, utan verkligen in bakom kulisserna. Detta blir för tittarna ett mervärde och här finns chans att skapa igenkänning och bygga relationer till sina följare. SHL-klubben HV71 gjorde detta väldigt effektivt på Snapchat, då man fick hänga med specifika spelare till deras hem och se vad de gjorde på fritiden när de inte tränade eller spelade match. Här nedan ser vi delar av Andreas Borgmans dag på Snapchat.

– Humor

Av alla de projekt jag jobbat med, stora som små, både privat och i arbetslivet, har jag upptäckt att det är få saker som är så kraftfulla som effekten av humor. Att lägga upp en bild med humoristisk undertext kontra att lägga upp en bild med en ”torr” undertext kan göra en otrolig skillnad på räckvidd och eventuell konvertering, det vill säga antal personer som ser inlägget och sedan tar sig till sajten. Ett lysande exempel på detta är den nystartade NHL-klubben Las Vegas Golden Knights. På Twitter bjuder de konstant på humoristiska inlägg och flirtar med såväl fans, hockeynördar, media och konkurrerande klubbar.

 

– Exklusivitet

Att ha saker i ditt flöde som ingen annan har är en enorm styrka. Kan du skapa content som är exklusivt och intressant för fler än dina följare har du ett guldläge när det kommer till att värva nya följare, fans, läsare eller vad du än söker. Jag tycker att ett bra exempel på detta är när Aftonbladets Jimmy Wixtröm följde med Tre Kronor till hockey-VM i Köln och Paris, och skapade exklusivt material för webbtidningen. Även personer som normalt sett inte läser Aftonbladet kunde fröjdas åt Jimmys filmer, bloggar och bilder. Har ni inte läst de 68 inläggen som Jimmy pumpade ur sig tycker jag ni ska göra det. Han har en förmåga att hitta content i sådant som med blotta ögat inte borde vara innehåll. Till exempel, mina personliga favoriter, listor med betygsättning av hockeyspelarnas necessärer och tofflor. Ingen annan i världen hade detta innehåll, vilket gav Aftonbladet en extremt effektiv exklusivitet.

Ett av de par tofflor som fick högst betyg i Jimmys VM-blogg – Marcus Krugers. (Foto: Jimmy Wixström)

– Personlighet

Våga visa ditt ansikte! Hur ska du kunna ha en stark relation till dina följare och förhoppningsvis bli upptäckt av flera om du inte visar vem du är? Det är inget fel i filma dig själv eller en kollega och lägga ut på Instastory för att framföra ett budskap, tvärtom! De följer dig för att de gillar det du gör, och kan du addera personlighet och mänsklighet till det stärker du både relationen till, och lojaliteten bland, dina fans.

_____

Att skapa innehåll som inte är den klassiska artikeln, reportaget eller marknadsföringen är något av det roligaste man kan göra om man verkligen går in för det. Och du kommer långt med att bara testa dig fram för vad som funkar för just dig och ditt företag eller din organisation. Bjud på dig själv, nyttja humorn, skapa innehåll av icke-innehåll. Tänk på tofflorna. Det finns inga gränser. Låt kreativiteten flöda!

(Omslagsfoto: Jimmy Wixtröm)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *