Jobb Min vardag

Projekt: Fotbollsmagasin med två identiteter

24 september, 2017

Idag är det knappt tre månader sedan jag flyttade från Stockholm och lämnade min tjänst som Creative Content Manager på Everysport Media Group. Ett av de största projekten jag drev där uppe var ett magasin som vi skulle ta fram i ett samarbete mellan SvenskaFans och FotbollDirekt. Tyvärr hann jag aldrig se den slutliga produkten innan jag flyttade, men nu har den äntligen tryckts och postats till mig.

WOW! Det är en cool känsla att jobba med någonting som känns så abstrakt, luddigt och långsiktigt som ett magasin. Allt är bara filer, bilder, utkast och dummies. Det är först när man håller den i sin hand som man inser att det faktiskt är en fysisk produkt man jobbat med. Och det blev så himla bra! 144 sidor lyxigt fotbollsnörderi.

Magasinet är uppdelat i två, man kan läsa det från två olika håll. Detta för att vi visste att SvenskaFans och FotbollDirekt har två helt olika identiteter, där SvenskaFans har hundratals hängivna supportrar som producerar material, medan FotbollDirekt har vassa sportjournalister i sitt stall. De har dessutom lite olika innehåll, FotbollDirekt fokuserar främst på Allsvenskan och har ett extra öga för talanger och akademier, medan SvenskaFans fotbollsredaktioner skriver om allt ifrån Superettan-klubbar och Premier League-lag till klubbar i MLS och kinesiska superligan. Även de grafiska profilerna skiljer sig åt, och vi ville inte att någon av sajterna skulle tappa sina identiteter och igenkänningsfaktorer. Så lösningen med två tidningar i en blev ganska bra.

 

 

 

 

SvenskaFans-delen innehåller bland annat ett reportage om rivaliteten mellan Milton Keynes och AFC Wimbledon, ett dokument om Silvio Berlusconi och hans AC Milan samt en fin berättelse om fotbollen i Ghana. I FotbollDirekt-delen finns ett öppet brev från John Guidettis pappa Mike, listor över de största talangerna, och fina reportage om Svensk-Palestinska FF, Mattias Andersson i Turin och Jonas Olsson i Djurgården.

En stor eloge till John och Christian på SvenskaFans som lyckades få så många skribenter, utspridda över hela världen, att leverera material på ett tajt schema. Och en lika stor eloge till FotbollDirekt-redaktionen med Ola i spetsen, som producerade allt sitt material själva, samtidigt som de skötte den dagliga verksamheten.

Markus Hedlund och Micke Möller gjorde ett hästjobb med grafiska profiler, layout och redigering. Magasinet ser supersnyggt ut både invändigt och utvändigt och Markus och Micke har verkligen fångat de element som är talande för de olika sajterna.

Några av texterna har publicerats på nätet, jag länkar till dem här nedan ifall ni är nyfikna. Jag är osäker på hur magasinet har distribuerats /kommer att distribueras, men jag tror att det kommer delas ut gratis i samband med allsvenska matcher i Stockholm. Så håll utkik! Och om ni vill får ni gärna berätta för mig vad ni tycker om det.

Tack för att ni läser!

FD Långläsning: Missione impossibile – Svenske talangen som slåss för en plats i världens näst bästa lag (av Mårthen Bergman)

Jonas Olsson gräver guld med Djurgården (av Lennart Sandahl)

 

 

NYHET: Watch – Facebooks nya satsning för webbTV-fantaster
Vad står siffrorna i SHL-arenornas mittcirkel för?


You Might Also Like

Inga kommentarer

Lämna ett svar