Digitalt innehåll,  Jobb,  Sociala medier

NYHET: Watch – Facebooks nya satsning för webbTV-fantaster

Nu ni, alla webbTV-älskare! Nu händer det grejer!

I augusti presenterade Facebook att de startar upp en egen plattform för rörligt media såsom serier, reality-shower, livesändningar och studioprogram. Plattformen har de döpt till Watch. Detta blir Facebooks stora satsning för att försöka rå på webbTV-guden YouTube, som ägs av den Facebooks stora internetkonkurrent Google. I viss mån blir det dessutom en utmanare till Netflix och andra streamingtjänster.

Till skillnad från YouTube får inte vem som helst lägga ut innehåll i Watch-kanalen, i alla fall inte till en början. Det är istället större utgivare och produktionsbolag, bland annat BuzzFeedA&E och Condé Nast, som skapat innehåll för Facebookanvändarna. Dessutom kommer ”vanliga” personer från Facebook-communityn att producera en del originalserier, enligt grundaren Mark Zuckerberg. Ett hundratal shower kommer att visas på plattformen.

Vad kommer man att kunna se på Watch?

Mark Zuckerberg, Facebooks grundare, har sagt att han vill att innehållet ska var utbrett från realityshower, via komediserier till sportprogram. Man vill göra livesändningar där tittarna får ställa frågor och kommentera, och man kommer sända matcher från Major League Baseball. Enligt Inc. kommer man bland annat att kunna se tv-program som Returning the Favor med programledaren från Dirty Jobs, en behind the scenes-serie inspelad hos Real Madrid med Orlando Bloom som berättare samt en serie av grundaren bakom Humans of New York (som jag skrev om när jag listade mina favoritkonton på Instagram).

 

Precis som hos YouTube eller Netflix kan man skapa en lista över program man vill se, och man kommer även att kunna prenumerera på vissa serier och favoritkanaler. Dessutom ska det finnas en flik med innehåll som baseras helt på vad ens Facebookvänner tittar på och de serier som pratas mest om i Facebooksfären.

Förutom att vara en plattform för innehåll vill Facebook nyttja möjligheten att låta tittarna påverka vad som ska visas. I ett samhällsprogram får följarna på Facebooksidan till exempel nominera personer som ska besökas i programmet. Facebook vill uppmuntra utgivarna och producenterna att kommunicera och interagera med sina tittar och följare.

Du kommer åt Facebook Watch via Facebook-appen i mobilen, på surfplattan och smart-TV, samt på webben.

Personligen är jag alltid spänd på nya stora lanseringar inom sociala medier. Detta är Facebooks attack på det traditionella tv-tittandet, det nyare binge-tittandet och snabba klipptittandet. Med Watch tar Facebook steget från att vara en plats man hängde på för att spana på sina vänner eller interagera med andra till att bli en plattform du kan hänga på när du vill ha lite tid för dig själv framför en serie eller sportevent. Nu återstår att se huruvida innehållet på Facebook Watch håller tillräckligt hög kvalitet för att på allvar utmana Netflix och de andra jättarna. Och känner vi Facebook rätt så ger de sig inte förrän de fått vad de vill ha, en plats i toppen.

I början av september började plattformen rullas ut i USA. Nu ska man se hur den tas emot och utvärdera den ordentligt innan man lanserar den i andra länder. Det kan med andra ord ta rätt lång tid innan den når oss i Sverige. Än så länge verkar det som att Facebook Watch är gratis, vilket nog är nödvändigt om de på allvar ska utmana sina konkurrenter.

Mer information om Facebook Watch hittar du i Facebooks eget newsroom.

Alla bilder är nedladdade från Facebooks pressrum.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *